Voucherfonds: Voucher met SGR-garantie

9 December 2020

Vrijwel alle reisbestemmingen staan nog op oranje, waardoor veel vouchers met SGR-garantie niet kunnen worden besteed aan nieuwe reizen. De afspraak is dat uiterlijk één jaar na uitgifte van de voucher met SGR-garantie deze (of het restant) wordt terugbetaald aan de consument.

Maar om reisbedrijven, nu de crisis zolang aanhoudt, niet in financiële problemen te brengen bij het terugbetalen én de consument wél de zekerheid heeft dat hij zijn geld krijgt, heeft de overheid in een brief aan de Tweede Kamer laten weten dat zij via SGR reisondernemingen die dat willen een liquiditeitslening kan verstrekken. De verwachting is dan dat vanaf maart de eerste vouchers op basis van deze faciliteit kunnen worden terugbetaald aan de consument.

De reisonderneming, deelnemer aan SGR, krijgt dan een aantal jaren de tijd om deze lening weer af te lossen aan het garantiefonds; en vervolgens betaalt het fonds op haar beurt de lening terug aan de overheid.
Alle afspraken tussen overheid, garantiefonds en reisondernemingen worden nu verder in detail uitgewerkt. Ook is goedkeuring van deze afspraken nodig door de Europese Commissie.
Maar vanaf begin maart, één jaar nadat de eerste vouchers met SGR-garantie zijn uitgegeven, wordt verwacht dat terugbetaling aan de consument kan beginnen.

Vragen? Ongetwijfeld heb je als consument, indien je in het bezit bent van een ‘voucher met SGR-garantie’ vragen hierover. Lees hieronder de antwoorden op jouw vraag óf vraag je reisonderneming die aan jou de voucher heeft gegeven. Alleen zij kunnen jou verder informeren.

Veelgestelde vragen