Voucherfonds: Voucher met SGR-garantie

9 december 2020

Vrijwel alle reisbestemmingen staan nog op oranje, waardoor veel vouchers met SGR-garantie niet kunnen worden besteed aan nieuwe reizen. De afspraak is dat uiterlijk één jaar na uitgifte van de voucher met SGR-garantie deze (of het restant) wordt terugbetaald aan de consument.

Maar om reisbedrijven, nu de crisis zolang aanhoudt, niet in financiële problemen te brengen bij het terugbetalen én de consument wél de zekerheid heeft dat hij zijn geld krijgt, heeft de overheid in een brief aan de Tweede Kamer laten weten dat zij via SGR reisondernemingen die dat willen een liquiditeitslening kan verstrekken. De verwachting is dan dat vanaf maart de eerste vouchers op basis van deze faciliteit kunnen worden terugbetaald aan de consument.

De reisonderneming, deelnemer aan SGR, krijgt dan een aantal jaren de tijd om deze lening weer af te lossen aan het garantiefonds; en vervolgens betaalt het fonds op haar beurt de lening terug aan de overheid.
Alle afspraken tussen overheid, garantiefonds en reisondernemingen worden nu verder in detail uitgewerkt. Ook is goedkeuring van deze afspraken nodig door de Europese Commissie.
Maar vanaf begin maart, één jaar nadat de eerste vouchers met SGR-garantie zijn uitgegeven, wordt verwacht dat terugbetaling aan de consument kan beginnen.

Vragen? Ongetwijfeld heb je als consument, indien je in het bezit bent van een ‘voucher met SGR-garantie’ vragen hierover. Lees hieronder de antwoorden op jouw vraag óf vraag je reisonderneming die aan jou de voucher heeft gegeven. Alleen zij kunnen jou verder informeren.

Veelgestelde vragen

  • Bij wie kan ik terecht met losse (vlieg)tickets die ik heb gekocht en geen onderdeel van een pakketreis zijn?

    Hiervoor moet je rechtstreeks contact opnemen met de leverancier die deze dienst verzorgt, bijv. de luchtvaartmaatschappij, autoverhuurder, hotel.

  • Waarom moet ik een SGR-bijdrage €5 per persoon betalen bij het boeken van een reis?

    In het voorjaar van 2020 kregen wij te maken met een pandemie. Covid-19 raakte ons allemaal. De wereld ging op slot en de meeste reizen konden daardoor niet doorgaan. Het gevolg hiervan nu is dat o.a. het aantal faillissementen van reisorganisaties toenemen, SGR meer garanties heeft uitgegeven dan normaal (garantie op vouchers) en de financiële middelen van SGR niet onbeperkt zijn. Het is belangrijk dat óók in de toekomst de consument zorgeloos kan blijven reizen en dat eventuele leningen die de overheid verschaft terugbetaald kunnen worden. Bovendien moet een garantiefonds zoals SGR blijven bestaan om de consument te kunnen beschermen tegen faillissementsrisico’s. Daarom is het besluit genomen om de bijdrage van de consument weer tijdelijk in te voeren, net als in de jaren 80 en 90, zodat we ervoor kunnen zorgen dat de consument in de toekomst beschermt blijft bij faillissementen van reisorganisaties.

    Vanaf 1983 betaalden consumenten bij het boeken van een vakantiereis een SGR-bijdrage. In 1999 was het fondsvermogen groot genoeg om ‘normale’ risico’s zonder bijdrage te dekken. De bijdrage van de consument was niet langer nodig. Door de bijdragen die de consument in de jaren 80 en 90 betaalde, kon iedereen daarna zorgeloos reizen zonder te hoeven betalen voor een garantie op de reis.

     

  • Ben ik verplicht om €5,- per persoon te betalen bij het boeken van een nieuwe reis?

    Aangesloten reisorganisaties gaan per persoon de bijdrage van €5,- betalen aan SGR. Dit wordt verwerkt in de prijs van de reis of je ziet de bijdrage op  je factuur en/of boekingsbevestiging.