Toelichting overgangsregeling voor de SGR-voucherregeling

14 December 2020

Op 9 december hebben we laten weten dat SGR in samenwerking met de overheid een liquiditeitslening gaat verstrekken in de vorm van een Voucherfonds. Verschillende deelnemers hebben na dit bericht behoefte aan een toelichting op de overgangsregeling voor de SGR-voucherregeling door de komst van het Voucherfonds. Graag lichten SGR en ANVR het een en ander toe.

Wat staat er in de overgangsregeling?
In de overgangsregeling staat dat er vouchers met SGR-garantie uitgegeven mogen worden t/m 31 maart 2021, maar alléén voor reizen die:
– onder SGR-garantie vallen;
– die al in 2020 zijn geboekt;
– worden uitgevoerd vóór 30 april;
– en die geannuleerd worden door de reisonderneming vanwege Covid-19.

Als het voor SGR-deelnemers (reisondernemingen) niet mogelijk is om vóór 31 maart 2021 vouchers met SGR-garantie uit te sturen, mogen zij dit binnen 30 dagen – dus vóór 30 april – alsnog doen.

Kortom:
– Voor reizen die hier niet onder vallen, zoals bijvoorbeeld vertrekken in de meimaand en de zomervakantie, geldt weer de normale wettelijke regeling die inhoudt dat de consument door de organisator binnen 14 dagen moet worden terug betaald;
– voor reizen geboekt in 2021 mogen dus geen vouchers met SGR-garantie worden uitgegeven;
– ga je als reisonderneming failliet en hebben jouw klanten nog geen geld ontvangen voor hun ontvangen voucher waarvan de geldigheidsduur van 12 maanden is verstreken?
Dan hebben jouw klanten na afloop van die geldigheidsduur (van 12 maanden) nog maximaal twee (2) maanden het recht om een claim in te dienen onder SGR-garantieregeling (art. 4 SGR-garantieregeling).

Wij hopen dat je met deze toelichting de overgangsregeling verder kunt implementeren.
Maar heb je vragen? Laat het ons weten via communicatie@sgr.nl.