Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

  • Waar moet ik rekening mee houden als het om restantbetalingen gaat?

    De reis is geannuleerd
    In dit geval is de klant niet verplicht om een restantbetaling te doen. De  reisovereenkomst is immers door annulering ontbonden.

    De reis is niet geannuleerd
    De klant heeft de verplichting om zijn deel van de overeenkomst na te komen, in dit geval betaling conform de voorwaarden. De reisorganisator kan uit coulance aangeven dat de klant mag wachten tot er meer duidelijkheid is. Een aanbetaling valt onder de garantie van SGR en is de klant dus beschermd als die heeft betaald op een niet geannuleerde reis.
    Als de reis alsnog geannuleerd wordt, kan de klant de aanbetaling terugkrijgen door de uitgifte van een corona-voucher.

     

  • SGR vraagt een consument bij gebruik van de garantieregeling wat er wordt bedoeld met ‘cessie’ en ‘subrogatie’. Wat betekent dat en wat moet ik ermee als reisonderneming?

    Op het moment dat een consument bij een financieel onvermogen of faillissement van een SGR aangesloten reisonderneming een claim indient bij SGR, treedt SGR middels subrogatie over in de rechten van de consument.

    Dat is nodig om eventuele vorderingen op leveranciers waaraan betaald is, zoals een luchtvaartmaatschappij of een hotel, over te kunnen nemen.

    Bij de uitgifte van een voucher heeft de reisonderneming ook vaak weer een voucher ontvangen van een leverancier. Die kan SGR dan overnemen om haar schade te beperken.

    Ook bij een claim voor een ontvangen voucher met SGR-garantie treedt SGR in alle rechten die zijn afgesproken in de (geannuleerde) reisovereenkomst en of ontvangen vouchers over aan SGR.

    SGR adviseert iedere reisonderneming om dit duidelijk te maken op een voucher of uit te leggen bij de uitreiking van een voucher.

Veelgestelde vragen algemeen