Staat je vraag er niet tussen de veelgestelde vragen of is je vraag niet uitgelicht in 'Kees van de Dag'? Stuur dan een e-mail naar
thomascookreisagent@sgr.nl
Informatie voor reizigers klik hier
Update:
01-10-2019 13:21 uur
Op 30 september 2019 is Thomas Cook Nederland BV failliet verklaard en is de surseance beëindigd. Voor de schadeafwikkeling ten behoeve van consumenten en reisagenten verandert er niets.
Voor alle SGR-deelnemers geldt:
Indien een directe boeker van een nog niet aangevangen Neckermann reis geboekt bij Neckermann.nl jou vraagt om te helpen, dan mag je de schade ook met SGR afwikkelen en voor deze boeker een nieuwe reis boeken onder verrekening van de aanspraak op SGR. Hieronder vind je de formulieren die nodig zijn bij schadeafwikkelingen.
Let op: dit geldt alleen voor boekingen via Neckermann.nl die niet bij Expedia* zijn ondergebracht. Ook mag je op deze manier geen reizigers van de buitenlandse onderdelen van Thomas Cook, bijvoorbeeld Thomas Cook België, helpen. Boekingen gemaakt bij buitenlandse Thomas Cook entiteiten zoals België, Duitsland en de UK vallen onder de garantieregeling van dat land.
* Klanten die bij Expedia hebben geboekt, hebben betaald aan Expedia.
Schadeformulier A: Boekingen direct geboekt bij Neckermann.nl
Schadeformulier B: Retailers die een SGRZ gebruikersovereenkomst hebben en de afdracht hebben betaald
Schadeformulier C: Retailers die geen SGRZ gebruikersovereenkomst hebben en/of niet hebben betaald dus enkel bemiddeld hebben in de verkoop van de reis van Thomas Cook/ Neckermann
Schadeformulier D: Schadeafhandeling betreffende locatiekosten
Rekenhulp: overzicht van kosten die wel of niet gedekt worden (geüpdatete versie)
De formulieren kunnen gestuurd worden naar e-mailadres thomascookreisagent@sgr.nl
Heb je vragen? Kijk eerst naar de veelgestelde vragen hieronder.
Reisagenten hebben per e-mail invullijsten ontvangen.
Wij ontvangen dagelijks veel vragen over de afwikkeling van Thomas Cook/ Neckermann claims. Daarom hebben we “Kees van de Dag” het leven in geroepen. Iedere dag helpt Kees (onze kantoorhond) jou door een veel voorkomende situatie of vraag uit te lichten.
Kees van de DagDeelnemers die meerdere claims indienen met behulp van de invullijst, dienen de gevraagde documenten uit de checklijst + cessieverklaring te documenteren, zodat je hierover beschikt wanneer wij de documenten opvragen. Ons advies is om dit te doen in ordners en de volgorde aan te houden die in de invullijst is gebruikt (dus claim 1 is ook de 1ste klant in de ordner).
Dat mag op zich wel maar er mag geen verrekening met SGR plaatsvinden. De klant moet dan eerst voorschieten. Het met de creditcard betaalde bedrag kan namelijk niet zondermeer bij SGR worden geclaimd. De reiziger moet de betaalde bedragen eerst bij de creditcardmaatschappij terug vragen. De reiziger kan uitsluitend claimen met een schriftelijke afwijzing van de creditcardmaatschappij en een door de klant ondertekende akte van cessie ten gunste van SGR (tekstmodel op te vragen bij SGR).
De e-tickets moeten worden ingenomen en de tickets moeten geannuleerd worden. Per dag dient een opgave van te annuleren tickets naar SGR te worden gestuurd.
In die opgave dient tenminste de volgende gegevens te bevatten: Naam reiziger, e-ticketnummers, vertrekdatum, naam luchtvaartmaatschappij en bestemming.
Door Thomas Cook/Neckermann uitgegeven tickets voor vluchten van bijvoorbeeld Transavia, Tui Fly en Corendon zijn geen lijndiensttickets waarvoor PNR nummers zijn uitgegeven door die luchtvaartmaatschappijen. Als een vlucht zichtbaar is in het systeem van de luchtvaartmaatschappij met het reserveringsnummer van Thomas Cook dan is het ticket niet meer bruikbaar. Als het vliegticket niet via Thomas Cook is aangeschaft en beschikt u over een geldig uitgegeven vliegticket met een uniek e-ticketnummer/PNR dan is het ticket geldig.
Staat je vraag er niet tussen de veelgestelde vragen of is je vraag niet uitgelicht in 'Kees van de Dag'? Stuur dan een e-mail naar